lørdag 26. november 2016

Photoshop del 1

Som en del av studiet Digital kunst, kultur og kommunikasjon ved Høgskolen i Oslo og Akershus har jeg laget instruksjonsvideoer i Photoshop.

Målgruppen min er elever ved designavdelingen, Lillehammer vgs. avd. Nord, lærerkollegaer og andre interesserte. For å gjøre instruksjonene lett tilgjengelige har jeg lagt ut videoen på YouTube, HER 

I Photoshop del 1 viser og forteller jeg hvordan du åpner et A3 ark i liggende format, litt om ulike muligheter og innstillinger, hvordan du lagrer dokumentet og hvordan du henter inn linjaler og hjelpelinjer.

Jeg har tidligere undervist elevene i Photoshop via storskjerm i starten av skoleåret. Mange elever rekker opp hånden og trenger hjelp ved sin egen skjerm. Jeg ber elevene om å hjelpe hverandre, men samtidig flyr jeg hektisk fram og tilbake for å hjelpe elever som er ivrige etter å komme i gang.

Neste gang jeg skal undervise nybegynnere i Photoshop vil jeg legge ut en link til videoen noen dager i forveien, foreksempel i gruppas lukkede rom på Facebook. Elevene kan dermed lære seg det mest grunnleggende i forkant, slik at de raskere kommer i gang med den kreative delen av oppgaven på skolen. Om du har vært syk eller trenger en repetisjon kan du se videoene flere ganger, og i ditt eget tempo.

Skjemopptakene er laget i programmet Open Broadcaster Software. Det kan lastes ned gratis. Jeg håper du kan bruke denne læringsressursen, eller kanskje bli inspirert til å lage dine egne instruksjonsvideoer.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar